روش های موثر در تبدیل شکست به موفقیت

نظرات 6
13 دقیقه زمان مطالعه

همانطور که بیل گیتس گفت: ” جشن گرفتن برای موفقیت خوب است، اما توجه بیشتر به درس‌هایی که از شکست می‌گیریم ضروری می‌باشد “. هر انسانی از چیزی شکست خورده است، خواه یک رابطه، تناسب اندام، کسب و کار یا آزمایش(تحقیق) باشد. در حالی که شکست احساس بدی دارد، شما می‌توانید با نگرش درست در صدر قرار بگیرید. اشتباهات خود را بپذیرید. به بازخوردها گوش دهید و ایده‌های جدید را امتحان کنید. نکته مهم این است که از خود بپرسید که چگونه از شکست‌هایتان درس می‌گیرید.

بخش اول: برای تبدیل شکست به موفقیت از مشکلات عبور کنید.

۱- اشتباهات خود را بپذیرید.

بپذیرید که همه کارها طبق برنامه ریزی انجام نشده است. حتی اگر شما در مورد چیزی سخت کار کرده اید، مهم است که تصدیق کنید و بپذیرید که موفق نشده‌اید. در بهبود کاری که انجام شده یا کاری که موفقیت آمیز نیست وسواسی نشوید. 

* به عنوان مثال: اگر کسب‌وکاری را آغاز کردید ولی سرانجامی نداشت، این را بپذیرید که موفق نشده‌اید. ارزش ندارد تا پولتان را صرف چیزی کنید که موفقیت آمیز نیست یا آینده خوبی ندارد.

* دیگران را به خاطر شکست های خود سرزنش نکنید. مسئولیت آن را به عهده بگیرید، حتی اگر به شما آسیب برساند. بگویید که اشتباه کرده اید، اما تصمیم دارید که برای دفعه بعدی بهترعمل خواهید کرد. اجازه ندهید که شکست قبلی شما را از تلاش برای سرمایه گذاری جدید در آینده باز دارد. 

 تبدیل شکست به موفقیت

۲- استراحت کنید.

شاید بعد از شکستتان نخواهید مستقیما به سمت پروژه‌ی خود بروید، که خوب این موضوع ایرادی هم ندارد. اگر اعصابتان بهم ریخته است و نیاز به زمان دارید تا ذهنتان را پاک کنید، مدتی استراحت کنید. برای برخی از افراد، این ممکن است به معنای بسته شدن یک پروژه برای مدتی باشد در حالی که برای سایرین ممکن است به معنای تعطیلات یا سفر باشد. شما ممکن است فعلا کار دیگری را شروع کنید یا پروژه‌ی دیگری را انجام دهید و صبر کنید تا به پروژه شکست خورده خود برگردید. 

* آنچه را که برای شما بهتر است انجام دهید. استراحت کنید، تا بتوانید در آینده با دیدگاه جدید به این پروژه رسیدگی کنید. 

* این موضوع را به خاطر داشته باشید که اینکه کاری را برای مدتی کنار بگذارید به این معنا نیست که آن را کلا ترک کرده و کنار گذاشته‌اید. اما اگر فهمیدید که آن کسب و کار برای شما مناسب نیست، پس اشکالی ندارد.

۳- برای تبدیل شکست به موفقیت بررسی کنید که چه اشتباهی رخ داده است.

ممکن است در ابتدا دردناک و ناراحت کننده باشد، اما مدتی را در جهت ارزیابی اینکه چرا شکست خورده اید، صرف کنید. چه اشتباهی رخ داده است یا عملی نشده است؟ به عنوان مثال: اگر در امتحان خود شکست خورده‌اید (اصطلاحا: امتحانتو افتادی)، به این فکر کنید که چگونه برای آن درس خوانده اید. از چه زمانی شروع به درس خواندن کرده‌اید و چقدر طول کشید؟ آیا اطلاعات درس را به خوبی یاد گرفتید و به طور موثری آن‌ها را حفظ کرده‌اید؟ آیا شما نیاز به مطالعه یا یادگیری به روشی متفاوت دارید؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا از تجربیات خود درس گرفته و در امتحان بعدی خود بهتر عمل کنید. 

 تبدیل شکست به موفقیت

* تمام مواردی که اشتباه پیش رفته اند یا ممکن است دلیل مشکل باشند را یادداشت کنید. سپس، ادامه دهید و نقاط ضعف را مشخص کنید و راه حل دیگری را ارائه دهید. 

۴- درس های خود را بیاموزید.

هر مشکلی که اشتباه پیش رفته است یا هرچیزی که ” باید” در گذشته انجام می دادید را تجزیه و تحلیل نکنید. در عوض، بر روی آنچه که از این اشتباهات آموخته‌اید متمرکز شوید تا آن‌ها بتواند شما را به جلو سوق دهد. با هر اشتباهی که مرتکب می‌شوید، از خود بپرسید: ” از آن اشتباه چه چیزی می‌توانم یاد بگیرم؟” .

* به عنوان مثال، اگر شما یک چیز گران قیمت را خریداری کرده اید که از آن ناراضی هستید و هنوز نمی‌توانید آن را بازگردانید، به این موضوع که چقدر ناراضی هستید یا اینکه از اشتباهی که مرتکب شده اید چقدر ناراحت هستید، فکر نکنید. درعوض، از این موقعیت به عنوان فرصتی استفاده کنید تا فقط از مغازه‌هایی خرید کنید که باعث رضایت شما شوند. 

بخش دوم: نحوه‌ی دیدتان را بر روی شکست‌هایتان تغییر دهید.

۱- شکست را به عنوان بخشی از یک فرآیند ببینید.

برای تبدیل شکست به موفقیت، شکست نباید پایان کار باشد. به آن به دید شروع یا میانه یک فرآیند نگاه کنید. به عنوان مثال: اگر سعی می‌کنید با فرد جدیدی آشنا شوید و او شما را قبول نمی‌کند، این بدین معنا نیست که شما هرگز با کسی آشنا نخواهید شد. ادامه دهید و بدانید که شکست طبیعی است و بخشی از تجربه‌های جدید می‌باشد. 

* موفقیت را به عنوان هدف و شکست را به عنوان یک پله‌ای در مسیرتان ببینید. 

* بیشتر افراد موفق شکست‌های بیشماری داشته اند، اما آن‌ها ادامه دادند و به جلو حرکت کردند. 

۲- خود را به عنوان یک ریسک پذیر ببینید.

برای تبدیل شکست به موفقیت به جای اینکه خودتان را به عنوان شخصی شکست خورده ببینید، خود را به عنوان یک فرد ریسک پذیر بدانید. شکست بدین معنا است که شما چیزی را آزمایش و امتحان کرده‌اید اما موفقیت آمیز نبوده است. بنابراین اکنون این فرصت را دارید که چیز جدید یا متفاوتی را امتحان کنید. این فرصتی عالی برای ارائه چیزی جدید می‌باشد. 

* به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ورزش کنید اما به دلایلی نمی‌توانید به باشگاه بروید، این را به عنوان یک چالش جدید ببینید. فعالیت دیگری پیدا کنید که باعث ایجاد انگیزه در شما شود، حتی اگر شما را می‌ترساند. یوگا، صخره نوردی یا رقص سالسا را ​​امتحان کنید. ممکن است در این بین فعالیتی پیدا کنید که دوستش دارید! 

 تبدیل شکست به موفقیت

۳- بدانید که شما شکست نخورده‌اید.

برای تبدیل شکست به موفقیت ارزش خود را از شکست‌هایتان ارزیابی نکنید. چیزی که شما هستید بسیار بزرگتر از یک شکستی است که تجربه کرده اید. فقط به این دلیل که با یک چیز دست و پنجه نرم کرده اید، به این معنی نیست که در همه زمینه‌های زندگی خود شکست خورده اید.

* چه چیزهایی راجع به خودتان دوست دارید یا چه صفاتی باعث می‌شود شما، خودتان باشید؟ شاید شما مهربان، متفکر، صمیمانه یا سخت کوش باشید. خودتان را از این دیدگاه ببینید، نه از دید شکست. 

* تجربه شکست و بازگشت به عقب شجاعت می‌خواهد. شجاعتتان را تصدیق کنید تا در مواردی مانند شکست بتوانید ادامه دهید.

۴- شکست‌های خود را جشن بگیرید.

اگر برای یک شغلی پذیرفته نشدید به دلیل شکستی که خورده‌اید خودتان را ناراحت نکنید، در عوض به خاطر تلاشی که کردید به خودتان تبریک بگویید. برای خودتان چیزی بخرید ( به خودتان هدیه بدهید) و به خود بگویید که : ” من یک قدم به هدفم نزدیک شده ام.” 

* برای تبدیل شکست به موفقیت وقتی شکست را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد در پیشرفت مهارت‌هایتان احساس راحتی و اطمینان بیشتری خواهید کرد. به عنوان مثال، ممکن است در مصاحبه‌ها عالی باشید یا با کارفرمایان بالقوه به راحتی صحبت کنید. این مهارت‌ها را نیز جشن بگیرید.

بخش سوم: برای تبدیل شکست به موفقیت پیشرفت کنید.

۱- یک شروع جدید را تجسم کنید.

برای تبدیل شکست به موفقیت پس از شکست، بازسازی را به عنوان شروعی تازه ببینید. اگر قبلا کسب و کاری داشته‌اید که از بین رفته است، برای ایجاد کسب و کار جدید خوشحال باشید. به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید و ببینید چگونه می‌توانید این بار یک زیر ساخت عالی بسازید. از نو شروع کردن را به عنوان عقب نشینی، وقفه در پیشرفت یا شکست نبینید. در عوض، آن را به عنوان یک فرصت هیجان انگیز ببینید. 

* از تغییراتی که می‌توانید ایجاد کنید و فرصت‌های جدید پیش رو هیجان زده باشید. به عنوان مثال، یک شرکت یا نام پروژه جدید ایجاد کنید تا احساس شادابی و سرزندگی داشته باشد.

۲- برای تبدیل شکست به موفقیت به بازخورد گوش دهید.

اگر در مورد عملکرد یا پروژه‌ی خود بازخوردی دریافت کردید، از صمیم قلب آن را بپذیرید. آن را به عنوان موردی مهم ببینید نه یک انتقاد یا انرژی منفی. از مردم بپرسید که از نظر آن‌ها کدام قسمت‌ها موفقیت آمیز و کدامیک ناموفق خواهد بود. هر موضوعی را در بازخوردها پیدا کرده، سپس ادامه دهید و دوباره بر روی پروژه‌ی خود کار کنید.

* به عنوان مثال: اگر بر روی یک قطعه‌ی موسیقی کار می‌کنید، از دیگران در رابطه با اینکه چگونه آن را بهتر کنید بازخورد بخواهید. شما ممکن است نکات ارزشمندی را کسب کرده و به نتیجه‌ی خوبی برسید.

* از افراد موفق سؤال کنید چه عواملی باعث موفقیت آن‌ها شده است؟ به هر موضوعی که به طور مداوم با آن روبرو می‌شوید، گوش دهید. 

 تبدیل شکست به موفقیت

۳- برای تبدیل شکست به موفقیت به دنبال راه حل‌های جایگزین باشید.

برای تبدیل شکست به موفقیت از این فرصت برای بهبود آنچه هم اکنون دارید، استفاده کنید. ببینید مشکلات آن کجا می‌تواند باشد و راه‌های جایگزین برای دسترسی به آن‌ها پیدا کنید. از خودتان بپرسید: “چگونه می‌توانم این کار را بهبود ببخشم؟”. به یاد داشته باشید: پشتکار کلید موفقیت است.

* اول با کارهایی که موفقیت آمیز بوده‌اند شروع کنید، سپس بر روی موارد ناموفق کار کنید.

* اگر بر روی پروژه‌ای کار می‌کنید و به مشکل برخورده‌اید، فقط بر روی اینکه کجا به آن مشکل پی برده‌اید تمرکز نکنید. به عنوان مثال: اگر سعی دارید کتابی را منتشر کنید و دائما موفق نمی‌شوید به داستانتان پیچ و خم دهید یا شخصیت‌های دیگری به آن اضافه کنید.

۴- ایده‌های جدید را امتحان کنید.

از ناامیدی‌های خود به عنوان فرصتی برای امتحان چیزهای جدید استفاده کنید. این موقعیتی است که می‌توانید خلاق باشید و از زاویه یا دیدگاهی جدید به اوضاع نزدیک شوید. از این گذشته، شما از موفقیت بیشتر از شکست درس خواهید گرفت.

* به عنوان مثال، اگر در ساخت یک ربات شکست خوردید، روش دیگری برای ساخت یا کنار هم قرار دادن آن پیدا کنید. مکانیسم‌ها را برای عملکرد متفاوت و یا نوآفرینی طرح جدید تغییر دهید. ممکن است روشی ساده‌تر یا بی‌نظیرتری را پیدا کنید که از آن لذت بیشتری ببرید. 

* برای تبدیل شکست به موفقیت ممکن است به این مهم دست یابید که از نو شروع کردن می‌تواند کمک کننده باشد. حتی شاید بعداً ایده‌های قدیمی را به آن اضافه کنید. اما شروع کار با یک برنامه ریزی واضح و روشن می‌تواند به شما در یافتن روش‌های جدید کمک کند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا از موانعی که قبلا تجربه کرده‌اید عبور کنید.

۲.۵/۵ - (۴ امتیاز)

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

6 نظرات
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
6
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx