قانون کارما چیست؟

نظرات 6
15 دقیقه زمان مطالعه

تا به حال واژه “کارما” به گوشتان خورده است؟ یا این شعر قدیمی را شنیده‌اید که می‌گوید ” هرچه بکاری همان را درو خواهی کرد” ؟ کارما واژه ‌ای نیست که فقط در جای خاصی از آن استفاده شود. یک مبحث بسیار گسترده و همه گیر است. حال اینکه واقعا کارما چه معنایی دارد؟

قانون کارما (car-ma) به معنای اعمال و رفتار یک انسان است و همچنین نتیجه اقدامات اوست. کارما کلمه‌ای به زبان سانسکریت و به معنای “بازگشت” است که به این صورت (  कर्म) نوشته می‌شود. همانطور که می‌دانید هندی ها ادیان متفاوت بسیاری دارند. در یکی از این ادیان ، اعتقاد بسیار قوی به کارما وجود دارد. معنای لغوی کارما ” عملکرد فرد در زندگی ” است . این اعتقاد بر این باور است که اگر فردی عملکرد خوبی در زندگی داشته باشد باعث اتفاق های خوب ، موفقیت و پیشرفت در زندگی فرد می‌شود و برعکس اگر عملکرد نامناسبی در زندگی داشته باشد گرفتاری گریبان فرد را در زندگی می‌گیرد.

قانون کارما

یکی از قدیمی ترین قوانین معنوی در جهان، قانون کارما است. سالهای بسیاری قبل از مسیحیت و یهودیت در کشورهای شرق اعتقاد راسخی به قانون کارما وجود داشت. در شرق اعتقاد داشتن که هرچه به کائنات بدهید همان را دریافت می‌کنید پس باید بر روی افکار و اعمال مان کنترلی داشته باشیم. دانستن و اثبات اینکه افکار و رفتار ما عواقبی دارد زمان زیادی طول کشید و اکنون در تمام دنیا به این قانون اعتقاد دارند.

 در واقع قانون کارما یک نوع رابطه در چرخه علت و معلول است. ارتباط بین سرنوشت یک انسان و اعمال یک انسان. طبق نظریه کارما ، آنچه برای یک فرد اتفاق می افتد، خود فرد با اعمال خود باعث ایجاد آن شده است. در واقع در این آیین اعتقاد بر این باور است که هر عملی در این دنیا صورت بگیرد، انرژیی از خود به جا می‌گذارد که در طول زندگی فرد در این دنیا و زندگی های دیگرش بر زندگی فرد تاثیر مستقیم دارد. چه این انرژیی مثبت باشد چه منفی. این همان قانون دهش و بخشندگی در کارما است. در واقع کارما می‌گوید که زندگی هر فرد، بازتاب رفتار و اعمال خود فرد است. برخی ادیان هستند که به ادامه زندگی در زندگی های دیگری بعد از مرگ اعتقاد دارند، ‌این ادیان می گویند که قانون کارما یا همان بازتاب اعمال یک فرد بر زندگی های دیگرش هم تاثیر گذار است و فقط مخصوص این زندگی نیست.

از قانون کارما چندین درس مهم زندگی می‌گیریم. یکی از این نکات مهم مسئولیت پذیری است. از قانون مسئولیت کارما یاد می‌گیریم که مسئولیت تمام افکار و کردار مان بر عهده خودمان است. زندگی ما نتیجه رفتار خودمان است پس اگر در زندگی مشکل و گرفتاری دارید،ابتدا از همه به افکارتان رجوع کنید، سپس به کردارتان باندیشید. انعکاس درون خود را زیبا کنید. از دیگر درس‌های مهم زندگی از قانون کارما ، قانون پذیرش است. برای تغییر هر مسئله ای باید ابتدا آن را بپذیریم. پس راه حل این است که مشکلات و مسائل منفی را بپذیریم و بر روی تغییر آنها تمرکز کنیم تا کارما کار خودش را بکند. تا نیاز به تغییر را حس نکنید برای تغییر مسائل تلاش نمی‌کنید. آیا شما می‌توانید همزمان بر روی دو موضوع تمرکز کنید؟ در واقع اینطور نیست و شما می توانید از این موضوع در جهت آرامش و موفقیت خود در زندگی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر بر روی موفقیت و رشد تمرکز کنید، ذهن شما نمی‌تواند بر روی مسائلی چون حسادت، ترس و بدبختی تمرکز کند. پس به کمک این واقعیت و در راستای قانون کارما برای موفقیت کافی است بر روی مسائل با انرژی مثبت بالا تمرکز کنید و کنترل افکار و رفتارتان را به دست بگیرید. اگر بر روی یک موضوع هم نمی‌توانید تمرکز داشته باشید،‌ حتما ذهن آشفته و نا آرامی دارید که برای شروع باید بر روی آرامش و تکنیک تمرکز کار کنید. البته نکته مهم این است که فقط با تفکر و ادعا کار به جایی نمی‌بریم بلکه باید باور داشته باشیم و عمل کنیم.

از دیگر درس های طلایی قانون کارما توجه به این موضوع است : ” تنها چیزی که ما واقعا داریم زمان حال است.” ممکن است با توجه به مطالبی که گفتیم برخی نادم و پشیمان از گذشته شان شوند و از زندگی آینده خود نا امید شوند و از زمان حال خود لذت نبرند. این همان قانون حضور در کارما است. به گذشته نگاهی اندازید و از آن عبرت بگیرید ولی رو به جلو و آینده روشن قدم بردارید. زیرا زمان حال کلیدی برای تغییر الگوهای قدیمی رفتاری و گشایش درهای موفقیت در آینده است. اگر در زمان حال از چیزی که هستید راضی نیستید به گذشته خود نگاهی بیندازید ولی آینده هنوز نیامده و شما می‌توانید با ساختن و تغییر رفتارهای قدیمی که کارمای آن اکنون مشخص است، آینده بهتری بسازید. 

آیا می‌دانستید نیت هر فرد هم شامل قانون کارما می‌شود؟ نیت خیر و نیت پلید، چیزی است که اغلب اوقات توسط انسان های دیگر تشخیص داده نمی‌شود و در درون هر فرد است ، اما قانون کارما عکس العمل نیت خیر و شر هر فرد را به او برمی‌گرداند. پس برای کسی بد نخواهید، کارما در کمین شماست.

خبر خوب این است که هر مقدار انرژی که شما صرف انجام یک کار خوب می‌کنید در یک چرخه نامتناهی انرژی قرار می گیرد. همین امر باعث می‌شود تا انرژی خوب شما چندین برابر به شما برگردد. نیازی به گفتن نیست که اگر این انرژی صرف کار شری شود نیز در این چرخه نامتناهی خواهد افتاد.

برای من همیشه سوال بوده که کسی که با اعمال و رفتارش باعث زجر و آزار عده زیادی آدم شده است، چطور با یک اعدام ، نتیجه اعمالش را دریافت می کند؟ آیا این عدالت است؟ پس فرق کشتن یک نفر با چندین نفر چیست؟ تنها قانون کارما می‌تواند به این سوال پاسخ دهد. شما نتیجه اعمال و رفتار خود را فقط در این دنیا دریافت نمی‌کنید زیرا بازگشت تمام اعمال ما در این دنیا امکان ناپذیر است. همانطور که در کتاب خدا آمده است هر فرد تا ذره آخر هر کار خیر یا شری را پس می‌دهد.

در قانون جذب نیز بر قانون کارما بسیار تاکید شده است. به این صورت که زمانی که یک فرد کار خیری انجام می‌دهد، حس و انرژی خوبی از انجام آن کار به او دست می‌دهد که ناخودآگاه در ذهن فرد تداعی می‌شود که انرژی حاصل از انجام این کار خیر، دریچه ای از موفقیت و خیر پیش روی او گشوده است. همین احساس، فرد را تشویق به تکرار اعمال خیر بیشتری می‌کند. در نتیجه ی این احساس و تفکر ، شما انرژی های خیر را به سمت خود جذب می کنید. تمام این موارد در مورد اعمال بد نیز صادق است.

مورد قابل توجه این است که زمانی که شما به درک یکسری مسائل رسیدید به عنوان مثال شما متوجه رفتار بد گذشته خود شده اید و در جهت جبران آن بر آمدید،‌میزانی از کارمای آن عمل بد را آزاد کرده‌اید. این نشانگر قانون تعالی در کارما است یعنی کافی است شما به تعالی برسید نیازی به تغییر شرایط و افراد و اشیا نیست. عامل تغییر در درون انسان است نه در بیرون . به سمت تعالی حرکت کنید تا قانون کارما شما را به خوبی همراهی کند.

نکته ای که در قانون کارما باید به آن دقت کنیم این است که درک قانون کارما برای هر فرد به یک میزان نیست. هر کسی از این موضوع درک خودش را دارد و به اندازه سهم خود از این قانون بهره می‌برد. هر چقدر که باطن شفاف تری داشته باشیم واقعیت و بازتاب قانون کارما را بیشتر لمس خواهیم کرد.

قانون کارما در تمامی ادیان و آیین ها مطرح شده است ولی ممکن است طرز بیان آنها با یکدیگر متفاوت باشد . کارما قانونی انکار ناپذیر در جهان هستی است. بزرگان بسیاری نیز در اعصار مختلف به قانون کارما اشاره کرده‌اند. لئوناردو داوینچی مخترع و نقاش معروف ایتالیایی می گوید ” به این درک برسید که در زندگی ما همه چیز با هم در ارتباط است . ” آشو نیز بر این اعتقاد بود که : “هر زمانی در خلق زیبایی شریک شوید زندگی خودتان نیز زیباتر می شود و هر زمانی این روال را متوقف کنید، تصویر زیبایی از زندگی تان رخت بر می بندد. شما خود آفریننده زشتی و زیبایی هستید.” در تفکر گاندی نیز قانون کارما نقش بسزایی داشته است. گاندی اعتقاد داشت آزادی در محدوده کارما معنی و مفهوم پیدا می کند. او زندگی را همان کارما می دانست که به انسان توان و اختیار و آزادی عمل می دهد. بودا سخن معروفی در مورد قانون کارما دارد که می گوید : “من صاحب اعمال خویش و میراث دار کردار خویش هستم. من متکی بر اعمال خود می زیم و هر عملی انجام دهم میراث خیر یا شر آن به من میرسد. ” شعر معروف حضرت مولانا در وصف کارما بسیار شنیدنی است : ” این جهان کوه است و فعل ما ندا … سوی ما آید ندا ها را صدا … گرچه دیوار افکند سایهء دراز … بازگردد سوی او‌ آن سایه باز “

قانون کارما

با چندین روش می توانید بر کارمای خوب تمرکز کنید. در واقع کارمای خوب را به سمت خود جذب کنید. یکی از آنها تمرکز بر روی اهداف زمان حال شماست. برای زندگی خود حتما هدف بگذارید ، برای آن برنامه ریزی کنید و در روز زمانی را بر روی رسیدن به هدفتان تلاش کنید. کارما چندین برابر انرژیی که شما برای رسیدن به هدفتان گذاشته اید شما را همراهی خواهد کرد. از انجام کارهایی که شما را از مسیر هدف تان منحرف می‌کند بپرهیزید. همانطور که گفتیم تغییر در درون انسان است نه بیرون. راه دیگر این است که هر عملی که انجام داده اید واقعیت آن را بپذیرید و مسئولیت عواقبش را بر عهده بگیرید. از این طریق می‌توانید به سمتی بروید که کارمای منفی را به کارمای مثبت تبدیل کنید. در این راه باید فروتن و افتاده باشید در غیر اینصورت نمی‌توانید انتقاد پذیر باشید و تغییر رخ نخواهد داد . صبور باشید و به راه درستی که در پیش گرفته‌اید ادامه دهید تا کارمای مثبت متوقف نشود. همانطور که قبلا گفتیم تمام نتیجه اعمال شما به یکجا و در یک مکان و زمان به شما برنخواهد گشت ولی بالاخره برمی‌گردد. یکی دیگر از روش های تمرکز بر کارمای خوب مهربان بودن است. این مهربانی را با خود شروع کنید و به جهان هستی هم بسط دهید. کارما با شما مهربان خواهد بود. از امروز تمرین کنید تا زندگی شما در مسیر کارمای مثبت قرار بگیرد. 

حال که با مفهوم قانون کارما آشنا شدید، با قدرت نهفته در این قانون ارتباط برقرار کنید. شما یک قدرت بزرگ در دست دارید که می‌توانید به نفع یا ضرر خودتان از آن استفاده کنید. در روش های نوین موفقیت، بر قدرت قانون کارما تمرکز دارند. به این ترتیب که زندگی هر کسی از قبل تعیین نشده است و شما میتوانید برای موفق و سعادتمند بودن در زندگی تان تلاش کنید و نتیجه ش حتما به شما برخواهد گشت. در واقع می‌توانیم به عنوان یک فرصت به این موضوع نگاه کنیم. کارما در مورد مجازات یا پاداش نیست بلکه هر چه بر شما میگذرد انتخاب ش با خودتان است. پس از فرصت بدست آمده به خوبی استفاده کنید. به قول خانم اسکاول شین قانون کارما مانند یک بومرنگ می ماند. شاید در ذهن شما هم  این سوال پیش آمده که اگر من به کسی کمکی کنم چقدر ممکن است آن فرد نیز بتواند به من کمک کند. قانون طبیعت انکار ناپذیر است. کارما یعنی این که اگر آن شخص نتوانست در ازای محبت شما، به شما کمک کند ، انرژی آن کار خوب در طبیعت از بین نمی رود و جایی در زندگی حتما مانند بومرنگ به سمت شما برمی گردد. 

در جهان هستی قوانین بسیاری ثابت شده هستند . قانون کارما یکی از این قوانین اعمال شده بر جهان هستی است . پس در نظر داشته باشید که هر اتفاقی فقط و فقط به قانون کارما ربط ندارد و شامل تمامی قوانین می‌شود . پس درک درستی از هر آنچه بیان شد داشته باشید و تعادل را رعایت کنید.

 

۴.۴/۵ - (۲۴ امتیاز)

برچسب گذاری شده:

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

6 نظرات
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
6
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx