چند روش برای آرام شدن

یک نظر اضافه کنید
8 دقیقه زمان مطالعه

ما هر چند وقت یک بار نگران شده و ناراحت می شویم. این یک بخش عادی از زندگی است مگر نه؟ اما وقتی اضطراب و عصبانیت کنترل ما را به دست بگیرد و نتوانیم آرام شویم چه اتفاقی رخ می دهد؟ توانایی آرام کردن خودتان در اینگونه شرایط اغلب سخت تر از چیزی است که می گویند.

در اینجا چند ترفند عملی و مفید آمده که می توانید برای آرام شدن از آنها استفاده کنید.

تنفس

نفس کشیدن اولین و موثر ترین روش برای کاهش عصبانیت و آرام شدن است. وقتی عصبانی یا مضطرب هستید، نفس های سریع و پوشالی می کشید. این نوع تنفس به مغز شما پیام مخابره می کند و باعث می شود که یک چرخه شکل بگیرد که شما را تحریک کند. به همین دلیل تنفس طولانی و عمیق این چرخه را با اختلال روبرو کرده و به شما کمک می کند که آرام شوید.

به اینکه عصبانی یا مضطرب هستید اعتراف کنید.

به خودتان اجازه دهید که بگویید عصبانی یا نگران هستید. وقتی احساسات خود را پذیرفته و به خودتان اجازه دهید آن را بیان کنید، شاید عصبانیت و اضطرابی که تجربه می کنید، فروکش کند.

بخندید.

خندیدن دیگر راه موثر برای آرام شدن است. همیشه بخندید. وقتی می‌ خندید می‌ توانید قسمت‌ های زیبای زندگی را هم ببینید. قهقهه یک پادزهر بزرگ برای مقابله با استرس است و هورمون‌ هایی آزاد می‌ کند که احساس خوشحالی را در شما افزایش می‌ دهند.

خندیدن و آرام شدن

با افکارتان وارد چالش شوید.

قسمتی از عصبانیت به خاطر افکار غیر عقلانی است که دارید و ضرورتا هیچ منطقی پشت آنها نیست. وقتی شما یکی از این افکار را دارید، صبر نمایید و سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد؟
  • آیا این یک فکر منطقی است؟
  • آیا قبلا این اتفاق برای من رخ داده بود؟
  • بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد چه خواهد بود؟ آیا می توانم از پس آن بر بیایم؟

پس از عبور از این سوالات زمان تغییر ساختار افکار شما است. به جای “من نمی توانم از پل عبور کنم. اگر یک زلزله رخ دهد و پل درون آب سقوط کند چه؟” به خودتان بگویید ” مردم هر روز از پل عبور می کنند و هرگز این پل داخل آب سقوط  نکرده است”.

اضطراب و عصبانیت خود را آزاد کنید.

با تمرین، انرژی های احساسی را از خودتان خارج کنید ” بروید بدوید یا قدم بزنید. فعالیت های فیزیکی با ترشح سروتونین به شما کمک می کند که آرام شده و حس بهتری داشته باشید”.

تصور کنید آرام هستید.

برای این کار باید تکنیک تنفس را تمرین کنید. پس از چند نفس عمیق چشم خود را ببندید و خود را آرام تصور کنید. تصور کنید بدن شما راحت است و تصور کنید از یک شرایط استرس زا و مضطرب کننده با آرام نگه داشتن خود و حفظ تمرکز عبور می کنید.

با ایجاد یک تصویر ذهنی از اینکه آرام بودن چگونه است، می توانید وقتی عصبانی هستید به این تصویر ذهنی رجوع کنید.

به آن فکر کنید.

یک مانترا داشته باشید تا بتوانید در شرایط بحرانی از آن استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید موردی باشد که برای شما موثر واقع شود.  ” وقتی عصبانی و مضطرب هستیم به شدت روی دلیل آن تمرکز می کنیم و افکار عقلانی از ذهن ما خارج می شوند. این مانترا ها به ما این فرصت را می دهند که افکار عقلانی را برگردانیم و بتوانیم خروجی بهتری کسب کنیم”.

به موسیقی گوش دهید.

موسیقی دیگر راه موثر برای آرام شدن است. دفعه بعدی وقتی اضطراب به سراغ شما آمد هدفون خود را بردارید و موسیقی دلخواه خود را گوش کنید. گوش کردن به موسیقی می تواند یک تاثیر آرام کننده خیلی قوی روی بدن و ذهن شما داشته باشد.

تمرکز خود را تغییر دهید.

از شرایط خارج شوید به جهت دیگری نگاه کنید. از اتاق خارج شوید یا بیرون بروید.

بنویسید.

اگر خیلی عصبانی یا نگران هستید و نمی توانید صحبت کنید یک دفترچه خاطرات بردارید و افکار خود را بنویسید. نگران کامل کردن جملات و غلط های املایی نباشید، فقط بنویسید. نوشتن به شما کمک می کند افکار منفی را از بدن خود خارج کنید.

نوشتن و آرام شدن

کمی هوای تازه تنفس کنید.

دما و جریان هوا در اتاق می تواند عصبانیت یا نگرانی شما را افزایش دهد. اگر احساس عصبانیت می کنید و فضایی که در آن قرار دارید گرم است ، در سریع ترین حالت ممکن خود را از آن محیط خارج کنید و به بیرون بروید حتی برای چند دقیقه.

یک خوراکی میل کنید.

خوردن یکی از راه های موثر برای آرام شدن و کاهش اظطراب است. اگر گرسنه باشید یا دچار کم آبی باشید، ممکن است خیلی از این تکنیک ها کارایی خود را از دست بدهند. به همین خاطر خوردن اهمیت دارد. حتی اگر یک خوردنی کوچک باشد.

شانه های خود را آزاد کنید.

اگر بدن شما سفت باشد احتمال اینکه شما را آزار دهد وجود دارد. بایستید یک نفس عمیق بکشید و شانه های خود را آزاد کنید. برای انجام این کار می توانید روی نزدیک کردن شانه های خود به هم تمرکز کنید و آن ها را رها کنید. این کار باعث می شود شانه شما پایین برود. چند نفس عمیق بکشید. می توانید چند بار درروز این کار را بکنید.

تعیین نقاط  فشار برای آرام کردن حس عصبانیت و نگرانی

ماساژ و طب سوزنی یک روش عالی برای مدیریت عصبانیت و کاهش اضطراب است. اما همیشه پیدا کردن وقت برای انجام این کارها آسان نیست. خبر خوب این است که می توانید برای دور کردن اضطراب خودتان این کارها را انجام دهید. این روش شامل گذاشتن دست یا انگشت روی نقاط حساس بدن و فشار دادن است. این فشار اضطراب را کاهش داده و بدن شما را آرام می کند. یکی از نقاطی که می توانید با آن شروع کنید،نقطه ای درون مچ دست شما است؛ جایی که مچ به دست شما متصل می شود. انگشت شست خود را روی این نقطه به مدت دو دقیقه فشار دهید. این می تواند برای کاهش اضطراب مفید باشد. 

۴.۷/۵ - (۶ امتیاز)

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx