استفاده سیاسی از پروپاگاندا چگونه است؟

یک نظر اضافه کنید
12 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه

از گذشته تا به امروز بحث تبلیغات ریشه عمیقی یافته است و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده. یکی از انواع این تبلیغات، پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی است. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با پروپاگاندا و سیاست بیشتر توضیح دهیم و به نوعی به استفاده سیاسی از پروپاگاندا بپردازیم. اما قبل از ورود به مسئله باید مفهوم و معنی خود پروپاگاندا را بدانیم. این مفهوم از زمان های قدیم و حتی در جنگ های جهانی نیز برای ترغیب مردم به سیاست های خاص به کار رفته است و تاریخچه عمیقی دارد.

پروپاگاندا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم پروپاگاندا در واقع اطلاعاتی است که سعی می شود از مردم عادی و عموم جامعه مخفی بماند. این اطلاعات به گونه ای از قبل برنامه ریزی شده اند تا شما کاری مشخص را در زمانی معین انجام دهید. پروپاگاندا که واژه ای بسیار قدیمی می باشد، ابتدا برای تبلیغات در کلیسای کاتولیک به کار رفته است. در تعریف علمی این واژه آمده است که پروپاگاندا، با هدف رواج دادن برخی عقاید سیاسی خاص به وسیله بیان واقعیت هایی با گزارش هایی غیر واقعی قصد دار بر ذهن مخاطبان خود تاثیر بگذارد و آن ها را به انجام رفتاری خاص ترغیب کند.

بیشتر گروه های سیاسی، احزاب، دولت ها و … از این شیوه استفاده می کنند. پروپاگاندا با استفاده از تکنیک های گوناگونی به پیش می رود. این تکنیک ها عبارتند از بند واگن، تستیمونشیال، انتقال، تکرار و عواطف. هر کدام از این تکنیک ها روند خاص خود را دارند. پروپاگاندا امروزه در سیاست جایگاه والایی دارد و توسط جوامع مختلف به کار گرفته می شود تا جایی که دولت ها با داشتن گروه هایی تبلیغاتی به طور گسترده اقدام به انجام کار های سیاسی می کنند تا نظر مردم‌ را به خود جلب نمایند.

بنابر این به عنوان‌نکته نهایی در این بخش از مقاله باید بدانیم که هنگام بررسی تأثیر پروپاگاندا ، ابتدا باید از تعریفی مناسب از اصطلاح استفاده کرد. این کلمه از کلمه لاتین propagare یا “تبلیغ” سرچشمه گرفته است. تعریفی از ریچارد نلسون برای این واژه مناسب است: ” پروپاگاندا به طور بی طرف به عنوان یک شکل منظم از ترغیب هدفمند تعریف می شود که تلاش می کند تا بر احساسات ، نگرش ها ، نظرات و … تأثیر بگذارد. اقدامات مخاطبان برای اهداف ایدئولوژیک ، سیاسی یا تجاری مشخص شده است.

ارتباط بین پروپاگاندا و سیاست و تاثیر گذاری آن ها

اجازه دهید با مثال یا مثال هایی ملموس و قابل درک وارد فضای پروپاگاندا و سیاست شویم. در فضاهای انتخابات سیاسی تبلیغات بر مبنای پروپاگاندا و تکنیک های آن است. در این مورد خاص، هدف تبلیغیاتی ویژه نسبت به یک کارزار سیاسی مورد نظر است؟ بدیهی است که قصد کلیه گروه های انتخاباتی متقاعد کردن رأی دهندگان به یک رای است. حال این رای می تواند شخص خاصی باشد یا حکومت و حزبی خاص! محتوای کمپین ها عمدتاً به گونه ای طراحی خواهند شد که انتخاب کننده را به سمت نتیجه  دلخواهشان منتقل کند – به عبارت دیگر ، رأی دادن یک نامزد انتخاباتی یا گروه و …  به سمت جایگاه مورد نظر. در نتیجه ، انتخابات یک محیط کاملاً دستکاری شده ایجاد می کند که به موجب آن عموم افراد ناشناس به طور فزاینده ای مستعد نفوذ شوند که این نفوذ از طریق پروپاگاندا صورت می گیرد.

ما نیز آسیب پذیر هستیم

استفاده از نظرسنجی ،  ایجاد ترس ، تبلیغات و عوامفریبی همه روشها و تکنیک ها ذهنی است که به سادگی نشان می دهد همه ما چقدر  آسیب پذیر هستیم. بگذارید واضح بگویم، شما چقدر از تکنیک های استفاده شده در کارزارهای سیاسی مدرن با هدف کسب رای خود، آگاه هستید؟ در زمان های نزدیک شدن به روز انتخابات ، نامزدهای انتخاباتی در سرتاسر کشور به جمع آوری  پول نقد یا جذب اسپانسر برای تبلیغات رادیویی ، تلویزیونی و تابلوهای تبلیغاتی می پردازند و قول می دهند که تنها خود آنها و نه مخالفانشان سزاوار رأی شما هستند.اما سوال این است که آیا می توان به همه اینها اعتقاد داشت؟ قطعا نه.

در واقع باید بدانید که هر حزب یا شخصی ، در بیشتر تبلیغات سیاسی از تکنیک های پروپاگاندا استفاده می کند تا ما را در حمایت از نامزد مورد نظر خود ترغیب کند. اما اگر بتوانیم این تکنیک های خاص را بشناسیم ، شانس بهتری برای رای گیری آگاهانه خواهیم داشت.

جنبه های منفی و مثبت پروپاگاندا

پروپاگاندا جنبه های منفی و مثبت فراوانی دارد. می دانیم سیاست پایه ای است که هر کشور بر روی آن ایستاده است.

سیاستمداران امروز بر مبنای هر تصمیم و هر حرکتی که ویژه باشد، به قدرت می رسند.  رئیس جمهور  قدرت اصلی پشت هر کشور را اداره می کند و  پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری  که هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد برای نامزد های انتخاباتی مهم است. گاهی از پروپاگاندا در جهت منفی یعنی برای “فروش” رای به مردم استفاده می شود.

از پروپاگاندا اغلب در ابتدای فعالیت ها برای تبلیغ استفاده می شود تا قشر عمومی جامعه با نامزدهای انتخاباتی آشنا شوند. اما نکته بسیار مهم این است که هر جا تبلیغات مثبتی پیدا شود ، یقینا تبلیغات منفی هم در نزدیکی آن وجود دارد. تبلیغات منفی معمولاً به طرف حریف هدایت می شود که ایده ها یا تاریخ ممکن است بتواند علیه آنها به شکلی نادرست استفاده شود. واکنش به محتوای تبلیغات منفی قابل کنترل نیست و ممکن است اثر دلخواه خود را داشته یا نداشته باشد.

پروپاگاندای منفی ایجاد شده توسط رسانه ها و نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری می تواند گردابی از عدم اطمینان در میان رأی دهندگان به وجود آورد و باعث احساسات منفی  نسبت به یک یا شاید تمام نامزد  شود. از آنجا که تبلیغات معمولا به عواطف و احساسات مربوط می‌شود، تاثیرات آن ابتدا در یک سطح کوچک و ذره ای به چشم می‌خورد. تبلیغات ممکن است نسبت به هر نوع احساس شامل عصبانیت، امید، شادی، درد، اضطراب، شادی و تواضع اعلام موضع کند.

هدف قرار دادند احساسات در پروپاگاندا

تعدادی از روش‌ها وجود دارند که در آن‌ها پروپاگاندا به دنبال جلب توجه  این احساسات هستند. در واقع با استفاده از تکنیک های پروپاگاندا سیاسیون بر عواطف مردمی غلبه می کنند و به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا می کنند. تأثیرات تبلیغاتی در درجه اول متقاعد کردن است. نکته این است که با متقاعد کردن یک فرد به برخی ایده ها ، فرد مطابق با این ایده عمل خواهد کرد. به عنوان مثال ، به تصویر کشیدن یک شخصیت کارتونی قوی و سالم که در حال خوردن سبزیجات است امیدوارانه در ابتدا فرد را متقاعد  می کند که سبزیجات عامل قدرت و سلامتی شخصیت است و سپس فرد را به سمت عمل خوردن سبزیجات سوق می دهد.

یکی از مهمترین تاثیرات پروپاگاندا

یکی دیگر از تأثیرات پروپاگاندا که اهمیت خیلی زیادی هم دارد،  این است که افراد خود  تبلیغات را ادامه می دهند ، چه به عنوان نمونه (دیگران این فرد را در حال خوردن سبزیجات مشاهده می کنند) یا انتشار از طریق ارتباطات (به دیگران می گویند که سبزیجات آنها را سالم و قوی می کند).

تبلیغ همچنین ممکن است تاثیر ایجاد تمایز بین مخاطب را داشته باشد. برای مثال، اگر یک قطعه تبلیغاتی موقعیت را بیش از حد ساده نشان دهد، فرد ممکن است به دنبال آن باشد که این کار بیش از حد ساده گرفته شود و ممکن است به طور فعال در مقابل تاثیرات مورد نظر تبلیغات حرکت کند.

تبلیغات، به دلیل تمایل خود نسبت به درخواست‌های احساسی، می‌توانند از طریق مواجهه با ایده‌های جایگزین و یا نمایش، مواجهه با حقیقت یا حقایق، در صورتی که تبلیغات دروغ، حضور تبلیغات و یا اجتنابی بیشتر باشد، مواجه شوند. بنابراین، اثرات تبلیغات، همراه با اقدام مطابق با پیام آن، ممکن است علیه آن عمل کند و یا اصلا اقدامی صورت نگیرد.

تبلیغات سیاسی مدرن از تمام رسانه های موجود برای پخش پیام خود استفاده می کند ، از جمله: مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون ، فیلم ، رایانه ، دستگاه فکس ، پوستر ، جلسات ، آماده سازی درب به درب ، کیف دستی ، پیکسل ها ، بیلبوردها ، سخنرانی ها ، پرچم ها ، نام خیابان ها ، بناها ، سکه ها ، تمبرها ، کتاب ها ، نمایش نامه ها ، نوارهای طنز ، شعر ، موسیقی ، رویدادهای ورزشی ، رویدادهای فرهنگی ، گزارش های شرکت ، کتابخانه ها و جوایز و … به احتمال زیاد برخی از این گزینه های رسانه ای شگفت آور هستند ، اما این نشان می دهد که به رسمیت شناختن تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا به همین آسانی نیست.

استفاده سیاسی از پروپاگاندا

استفاده از مطبوعات

مطبوعات (روزنامه ها و مجلات) از این جهت اهمیت دارند که جدیدترین اخبار و موضوعات هر روز از طریق آنها پخش می شود.   در واقع کسانی که به رسانه دسترسی دارند ، دسترسی و کنترل بالقوه افکار عمومی را دارند. در واقع ، پروپاگاندا بسیار قدرتمند است زیرا همه مستعد پذیرش آن هستند. زیرا مردم در دنیایی به سرعت در حال حرکت و پیچیده زندگی می کنند.

برای مقابله با پروپاگاندا ، به کلیدهای میانبر نیاز داریم. از ما انتظار نمی رود که تمام جوانب موجود در هر فرد ، رویداد و موقعیتی را که حتی در یک روز با آن روبرو می شویم ، بشناسیم و آنالیز کنیم. ما زمان ، انرژی یا ظرفیت پردازش اطلاعات زیاد را نداریم. و در عوض ، باید اغلب از کلیشه ها ، قوانین ریز و درشت خود استفاده کنیم تا همه چیز را مطابق با چند ویژگی اصلی طبقه بندی کنیم. در حالی که این امر باعث می شود افراد نسبت به پروپاگاندا بسیار حساس باشند. علاوه بر این ، پروپاگاندا شامل تقویت اسطوره های اجتماعی و کلیشه هایی است که چنان در فرهنگ عمیق گنجانده شده اند که شناختن یک  پیام به عنوان تبلیغ دشوار است.

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx